Beste UVV’ers en donateurs,

In deze eerste nieuwsbrief na de vakantieperiode en de herfst zich al weer laat gelden treffen jullie weer de nodige informatie aan over UVV. Wanneer er van jullie kant vragen of opmerkingen zijn over de onderstaande punten, dan graag contact met één van de bestuursleden. Wij zijn graag bereid om een nadere toelichting te geven.

1. Spetterende aftrap Seniorenweek op vrijdag 4 oktober a.s. Van harte uitgenodigd

Van 4 t/m 11 oktober vindt er voor de tweede keer een Seniorenweek plaats in de gemeente Nijkerk. Een week waarin vele feestelijke activiteiten worden georganiseerd voor senioren onder het motto: Doe mee! Leef je leven, vergeet je leeftijd! Op vrijdag 4 oktober a.s. van 19.00u tot 21.30u in het UVV-gebouw aan de Frieswijkstraat. Na het officiële openingswoord van wethouder Audry Rohen trapt de Seniorenweek af met een muzikale voorstelling van de Meisjes van de radio. Een voorstelling vol vrolijkheid en energie, rondom de grote ster van de show: de Radio! Een feest der herkenning met liedjes en radiogeluiden van wat langer geleden maar herkenbaar voor iedereen. Geniet van swingend repertoire, luisterliedjes, meezingers en bekende radiospelletjes van toen. Van harte uitgenodigd om op deze avond aanwezig te zijn (entree gratis). We zien jullie komst graag tegemoet.

2. Maar er gebeurt meer in de Seniorenweek van 4 tot en met 11 oktober…..
Naast de muzikale voorstelling op 4 oktober a.s. vindt er in die week o.a. een rondleiding en aansluitend een kruidenthee-proeverij plaats in de kruidentuin van Streams aan de Brink, muzikale festiviteiten zoals het Zondagmiddagpodium bij de Bibliotheek en een muziekworkshop, lezingen (waaronder het Seniorencollege over de magie van de Muziekgeschiedenis en een presentatie over Oud Nijkerk), maar ook beweegactiviteiten als Koersbal, Gymnastiek en Line Dance). Een keur aan activiteiten. Zie voor het volledige programma: https://www.sigma-nijkerk.nl/dienst/seniorenweek2024/ en download de flyer activiteiten Seniorenweek 2024.

3. Start Seniorencollege

Met een voorproefje in september met een lezingenserie over watermanagement  start in de Seniorenweek op maandag 7 oktober jl.  het Seniorencollege officieel weer met een lezingencyclus, lopend tot de maand april volgend jaar. Tijdens het Seniorencollege (initiatiefnemers UVV, Bibliotheek en Sigma) geven ervaren sprekers nadere informatie over interessante onderwerpen. In de maand oktober staat de magie van de muziekgeschiedenis (gastspreker Piet Philipse) centraal met de volgende onderwerpen:
– Maandag 7 oktober: Een reis door de Muziekgeschiedenis
– Maandag 14 oktober: Het ontstaan van muziekinstrumenten
– Maandag 21 oktober: Bachs Weihnachtsoratorium
– Maandag 28 oktober: De evolutie van Kerstmuziek

Tijd: 13.30u-15.30u, Locatie UVV Studeerkamer (Frieswijkstraat 97, Nijkerk).

Kosten: € 5,00 per keer (maandag 7 oktober gratis).

Aanmelden: Voor de colleges kunt u zich aanmelden via de Bibliotheek www.bibliotheeknijkerk.nl/activiteiten of telefonisch 033-2451756

NB. Het max. aantal deelnemers per keer is 20 deelnemers.

4. Verkeersveiligheid Frieswijkstraat

1. Naar aanleiding van een gesprek met de gemeente hebben werkzaamheden plaatsgevonden om de verkeersveiligheid op de Frieswijkstraat te vergroten. Als eerste is er een witte belijning getrokken langs de trottoirkant. De vraag is of dit voldoende is. Er volgt van onze kant nog nader overleg met de gemeente.

5. Grote UVV-advertentie in de Stad Nijkerk
    het zal niemand ontgaan zijn: de paginagrote UVV-advertentie in de Stad Nijkerk van 21 augustus jl. en 25 september jl. Een advertentie waarin wij ons breed profileren met een aantal activiteiten en diensten die we als UVV in huis hebben. Ook de komende maanden zijn wij van plan om op deze manier aan de weg te timmeren. Alles met het doel om nieuwe deelnemers te trekken. Want UVV is het waard!

6. Succesvolle zesde editie Nijkerkse Fiets4daagse
    Van 9 t/m 12 september vond weer de Nijkerkse Fiets4daagse plaats. Al weer de zesde editie. De organisatoren hebben hun best gedaan om ook aan deze editie weer een speciaal tintje te geven door de aantrekkelijke belevenissen onderweg voor de deelnemers. Dit jaar hadden ca. 850 deelnemers zich ingeschreven. Het is niet alleen genieten van de brede omgeving van Nijkerk, maar door bezoek aan de op de uitgezette routes liggende musea, bijzondere tuinen en andere bezienswaardigheden geeft het aan de Nijkerkse Fiets4daagse een bijzondere dimensie. De uit te zetten routes kenden weer de afstanden van ca. 30, 45 en 60/70 kilometer. De kortste route kon ook gereden worden door bezitters van een scootmobiel of driewieler. Op de slotdag van de fiets4daagse heeft Bert de Graaf de organisatoren en alle meewerkende vrijwilligers (meer dan 80!) uitvoerig bedankt voor hun inzet en enthousiasme. Zonder hen was dit evenement niet mogelijk geweest. De Nijkerkse Fiets4daagse is een initiatief van UVV in samenwerking met VOEK Nijkerk en IVN Nijkerk en wordt geheel door bijdragen van deelnemers en lokale sponsors mogelijk gemaakt.

5. Ten slotte
Met de vakantie misschien nog in ons achterhoofd zijn de activiteiten en onze diensten weer met veel elan van start gegaan. Het laat zien dat UVV een plek is waar de slogan Ontmoet-Beweeg-Ontspan zondermeer van toepassing is.